2013. február 2., szombat

Kovászos fehér kenyér

Korábbi bejegyzésemben már megemlítettem, hogy bizony megbuktam első kovászos kenyeremmel. Nem is volt finom, az állaga sem volt az igazi és nem is nagyon akart megkelni maga a tészta. Akkor kicsit kétségbe estem, de akartam még 1-2 esélyt adni a dolognak. A kovászt el is tettem a hűtőbe pihenni. Tegnap kora este elővettem, 100 g vízzel és 100 g kenyér liszttel megetettem és kint hagytam szobahőmérsékleten, kíváncsian várva. Működésbe lendül-e. Ezen a ponton nem volt hiba. Reggel levetem a kovászból 20 dkg-t a kelesztő tálba, a maradékot megetettem és ment vissza a hűtőbe. A tészta kovászához hozzá adtam 500 g BL80 kenyér lisztet, 320 g vizet és egy kanál sót. Bedagasztottam, 10 percet pihentettem, átgyúrtam, megint pihentettem, megint átgyúrtam, majd egy órát ismét pihentettem. Ekkor lisztezett deszkán óvatosan megnyújtottam, meghajtogattam, majd ment vissza a kelesztő tálamba. Ezt az egy órát pihentetem majd meghajtogatom, kb még 5x megismételtem. Utolsó alkalommal nem hajtogattam, hanem megformáztam és sütőpapírral bélelt jénaiba tettem, lefedtem és itt még jó 1,5-2 órát pihent. Ez idő alatt szépen megdagadt.
Most nem volt baj a keléssel, szépen dolgozott a tészta, szépen hólyagosodott, bizalomra adott okot. 240 fokon 1 órát sütöttem fedő alatt. Ez alatt szép piros lett és a héja olyan ropogós, mint még soha egy kenyeremnek sem. Finom is lett, ez tagadhatatlan. Örülök, hogy nem adtam föl első kudarcom után :) Arról még nem döntöttem, hogy ízre ez tetszik jobban, vagy az élesztős, öregtésztás kenyérke. Talán ez utóbbinak kicsit könnyedebb íze van, a kovászos még így is kicsit savanykás, de nagyon finom.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése